Sabtu, 13 November 2010

life must goes on...

KELANGSUNGAN HARI-HARI KAMI...

...pedih, pilu... hambar... tawar... hidup kami seakan tiada matlamat lagi.. tiada hala tuju.. tiada ketentuan... hilang sudah segala semangat yang membara... semangat KAMI yang dibina bersama.. turut hilang... pergi bersama kasih sayang kami yang dipanggil olehNya....

...bermula dari hati yang patah... sedih yang amat sangat... aku menjadi semakin buntu untuk meneruskan kehidupan ini... peritnya... kesedihan dan kepedihan kali ini benar-benar menguji ketabahanku... tiada lagi tempat mengadu.. tiada lagi tempat untuk merajuk... tiada lagi tempat untuk aku dan anakku bermanja-manja... tiada lagi orang yang boleh memujuk.. tiada lagi orang yang boleh marah-marah dengan sikapku yang kadangkala suka mengada-ngada ini... tiada lagi siulan dikir barat kegemaran dari mulutnya... tiada lagi dendangan lagu2 yang direka sendiri... tiada lagi kedengaran azan dari orang yang kami kasihi.. tiada lagi imam untukku solat berjemaah di rumah....

TIADA LAGI.. benar... dia sudah TIADA... dia dipanggil menemui Yang Maha Kuasa... dan aku redha dengan pemergiannya itu...

...KEHIDUPAN baru yang nak dimulakan ini begitu payah... hanya Dia yang tahu... hanya Dia yang tahu... jika aku masih punya mak dan ayah... pasti benar aku mengadu domba dan tinggal bersama mereka... tapi mereka pun juga sudah tiada... jadi, bagaimana harus aku mulakan nafas-nafas baru ini bersama anakku yang satu ini?? bagaimana...??? aku jadi hilang punca arah hidup.. nanar... bingung... aku benar-benar penasaran...

...dan sekian kalinya, ditahap sedar akalku... aku merintih, aku bermohon.. aku bermunajat kepada Ilahi... Ya Allah... Kau berikanlah aku kekuatan, ketabahan, kesihatan tubuh badan, minda yang cerdas... berikanlah aku ruang-ruang dan jalan-jalan untuk kumencari redhaMu... permudahkanlah segala urusan hidup kami dua beranak... bukakanlah pintu-pintu rezekiMu seluas-luasnya untuk kami Ya Allah... aku benar-benar memohon dariMu moga aku kan terus gagah untuk meneruskan kehidupan, memberi cukup makan pakai dan pendidikan buat anak kami... semoga amanah ini dapat aku pikul dengan sebaik mungkin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ketulusan Hati